Meest gestelde vragen

Wat is de levertijd van de bestelde herhaalrecepten?

Als u de recepten voor vijf uur heeft aangevraagd, zullen deze in de meeste gevallen vanaf half negen de volgende dag klaar liggen. Heeft u de medicijnen dezelfde dag nodig dan graag even bellen zodat we tot een passende oplossing kunnen komen. Er bestaan in Nederland ruim 25.000 medicijnen. Sommige stoffen bestaan ook nog met meerdere namen. U begrijpt dan misschien dat wij niet al die medicijnen op voorraad kunnen hebben. Wij proberen de medicijnen die het meest worden gebruikt altijd op voorraad te hebben, maar ook deze zijn soms op. Als u iets krijgt voorgeschreven wat we op dat moment niet in de apotheek hebben, moeten wij het bestellen. Meestal hebben we het de volgende werkdag dan al voor u in huis. Helaas kan het voorkomen dat bepaalde artikelen landelijk niet of slecht leverbaar zijn, als u uw telefoonnummer vermeld bij het bestellen zullen wij u in zo’n geval telefonisch op de hoogte brengen. U kunt ons natuurlijk ook zelf bellen.

Waarom moet ik (bij-) betalen bij sommige geneesmiddelen? Ik ben toch al verzekerd via het meest uitgebreide pakket van mijn ziektekostenverzekeraar?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u (een deel van de kosten van) uw medicijnen zelf moet betalen. Sinds 1 januari 2004 worden, helaas, een heleboel medicijnen niet meer vergoed. Dit heeft de minister besloten, omdat deze medicijnen ook zonder recept te koop zijn. Een andere veel voorkomende reden waarom u moet betalen is omdat er een bijbetaling voor het medicijn is. Een bijbetaling betekent dat het medicijn duurder is dan de maximale vergoeding die voor die medicijnen is vastgesteld. Mocht u willen weten of en waarom u iets moet betalen, vraagt u het ons dan.

Ik sta niet bij jullie ingeschreven, kan ik toch mijn geneesmiddelen bij jullie halen?

Ja hoor dat kan, indien u bij het afhalen/bezorgen maar het recept afgeeft. Als u uw verzekeringsgegevens meeneemt kunnen we zelfs de kosten rechtstreeks bij uw verzekering indienen.

Kunt u alle geneesmiddelen leveren die ik op recept voorgeschreven krijg?

Normaal gesproken kunnen we elk, in Nederland geregistreerd middel, leveren. Mocht, om welke reden dan ook, het niet lukken het gevraagde geneesmiddel te leveren, dan zullen we in overleg met u en uw arts proberen om tot een gelijkwaardig alternatief te komen.

Ben ik verplicht een apotheek te nemen dichtbij bij mijn huisarts in de buurt?

Nee, u mag te allen tijde zelf weten waar u uw medicijnen afneemt.

Heb ik altijd een recept nodig voor medicijnen?

Een medicijn moet eerst goedgekeurd zijn voordat het in Nederland op de markt komt. Bij die goedkeuring wordt ook besloten of het zonder recept gekocht mag worden of dat er altijd een recept voor nodig is. De medicijnen die zonder recept gekocht mogen worden staan meestal ook direct achter de balie in de apotheek en zijn bedoeld om bij beginnende klachten zelf wat te kunnen doen. De meeste van deze medicijnen worden, óók als de dokter het voorschrijft, niet meer vergoed. Alle andere medicijnen kunnen alleen mét een recept gehaald worden. Bij sommige van deze medicijnen zit een bijbetaling, maar de meeste worden volledig vergoed.

Wat is het “verplicht eigen risico” in de zorgverzekering?

Het verplicht eigen risico is een bedrag dat verzekerden moeten betalen als zij medische kosten maken. De zorgverzekeraars vorderen dit bedrag eventueel terug.

Moet ik mijn medicijnen in de apotheek direct betalen in verband met het eigen risico?

Nee, u betaalt het verplichte eigen risico aan uw zorgverzekeraar niet contant aan uw apotheek.

Waar kan ik een klacht indienen?

Regenboog Apotheek streeft voortdurend naar verbetering van de service. Heeft u een klacht of opmerking op grond waarvan wij onze dienstverlening verder kunnen verbeteren, laat het ons weten.

  • We horen graag uw mening

    Heeft u vragen, opmerkingen, suggesties of klachten? Gebruik het contactformulier of stuur een e-mailbericht naar de desbetreffende apotheek.

    Contact